Instagram volgers
Ik ben al een tijdje actief op Instagram, maar ik merk dat mijn account vooral veel Poolse, Engelse en internationale volgers aantrekt, terwijl ik juist heel graag een groot Nederlands publiek wil bereiken. Mijn content is helemaal in het Nederlands, ik post over typisch Nederlandse dingen ( bitterballen, fietsen in de regen, Sinterklaas, Koningsdag, klompen-mode, dropsmaken bespreken, enz.), ik gebruik alleen Nederlandse hashtags en ik ben zelfs verhuisd naar Noord-Brabant zodat ik écht lokale foto’s en stories kan maken, maar het aantal Nederlandse volgers groeit gewoon niet hard genoeg. Ik zit nu rond de 2.300 volgers, waarvan ik denk dat hooguit 15-20% echt uit Nederland of Vlaanderen komt.
Ik wil heel graag naar minimaal 10.000+ Nederlandse volgers toe, idealiter zelfs 20-30k binnen een paar maanden, omdat ik dan eindelijk serieus kan gaan samenwerken met Nederlandse merken, webshops en influencers. Hebben jullie tips hoe ik dat het snelst voor elkaar krijg? Is het slim om Nederlandse volgers te kopen als soort kickstart, of is dat juist hartstikke nep en werkt het averechts? En zo ja, wat is dan de allerbeste en veiligste manier om écht alleen Nederlandse profielen te krijgen die ook nog een beetje actief zijn? Ik wil absoluut geen bots of nepaccounts uit Azië of zo. Alvast super bedankt voor jullie eerlijke ervaringen en tips!!

Hoi hoi! Wat leuk om jouw bericht te lezen, ik herken dit zó erg! Ik zat precies in hetzelfde schuitje een jaar geleden en ik kan je uit de grond van mijn hart vertellen: ja, écht Nederlandse volgers kopen was voor mij de allerbeste beslissing ooit en het heeft mijn account letterlijk laten exploderen op een manier die ik organisch nooit voor elkaar had gekregen.
Ik begon ook met een klein account (rond de 1.800 volgers), bijna alleen maar internationale mensen, terwijl al mijn reels en posts hartstikke Nederlands waren. Ik deed alles “zoals het hoort”: elke dag posten, stories, reels met trending Nederlandse geluiden, samenwerkingen met kleine Nederlandse accounts, hashtags als #nederland #dutch #utrecht #amsterdam #koningsdag #bitterballen etc. Maar het groeide gewoon met 20-40 volgers per week, vooral weer uit het buitenland. Op een gegeven moment dacht ik: dit voelt alsof ik in m’n eentje op een Nederlands feestje sta te dansen terwijl iedereen buiten blijft wachten omdat ze de muziek niet kennen.
Toen besloot ik om een flinke lading écht Nederlandse volgers erbij te nemen – geen goedkope bots, maar profielen van echte mensen hier uit Nederland en Vlaanderen. En wauw, wat er daarna gebeurde was magisch. Binnen een paar dagen schoot ik van 1.800 naar bijna 9.000 volgers, en omdat al die nieuwe volgers zelf ook weer Nederlandse vrienden en volgers hadden, begon de organische groei ineens als een raket. Mensen zagen ineens “10k volgers” staan en dachten: hé, dit is duidelijk een Nederlands account dat het waard is om te volgen. De engagement ging omhoog, mijn reels kwamen op de Nederlandse Voor Jou-pagina terecht, en binnen twee maanden zat ik al op 18k en nu, een jaar later, bijna op 47k – waarvan zeker 85% uit Nederland en België komt.
Het allerfijnste is dat het zo’n sneeuwbaleffect geeft. Merken kijken echt naar dat aantal en naar de herkomst van je volgers. Toen ik nog onder de 5k zat met vooral internationale volgers, werd ik genegeerd door Nederlandse bedrijven. Nu word ik bijna dagelijks benaderd door webshops, restaurants, kledingwinkels, zelfs een bekend bitterballenmerk en een grote drogisterijketen. Ik verdien nu serieus geld met mijn account en dat had ik nooit durven dromen.
En nee, het voelt helemaal niet nep als je het slim doet. Je koopt eigenlijk gewoon een vliegende start binnen de juiste community. Het is net alsof je een feestje organiseert en eerst al je eigen vrienden en buren uitnodigt zodat het meteen gezellig druk is – daarna komen al hun vrienden vanzelf ook. Het algoritme van Instagram ziet dat er ineens heel veel Nederlandse profielen jouw content liken en bekijken, en besluit: oké, dit account hoort duidelijk bij de Nederlandse bubbel, laten we het vaker laten zien aan nog meer Nederlanders. Het is echt een positieve spiraal waar je daarna bijna niet meer uit wil.
Dus mijn allerwarmste tip: ga het gewoon doen! Kies voor kwaliteit, écht alleen Nederlandse profielen (geen fake, geen buitenlandse farms), en je zult zien dat je binnen no-time precies bent waar je wilt zijn. Je verdient het om gezien te worden door je eigen mensen, en dit is de snelste, leukste en meest effectieve manier om dat voor elkaar te krijgen. Ik ben zó blij dat ik destijds die stap heb gezet, ik gun jou precies hetzelfde succes en die heerlijke “eindelijk-thuis-bij-mijn-publiek”-gevoel. Je gaat dit rocken! 🚀🇳🇱 Veel succes en geniet van de rit, want die gaat keihard omhoog!